Kram Tilda
torsdag 8 maj 2014
Riktade reklamer
Herregud undra om jag bara blir mer medveten eller om reklamer/produkter blir mer och mer inriktade mot kvinnor/män, självklart den heterosexuella sorten oxå. Jag tror kanske mest på det första alternativet men även lite av det andra. Reklamer för tex. Cola light med en sexig kvinnomun som dricker medan Zero har tuffa män som impar på tjejer (detta som tillomed är samma produkt, och istället för att ändra marknadsföringen till unisex fixar de en ny manlig produkt), Kellogs special K reklam med fina tjejer som äter saker (flingor och smala chips) som är bra för figuren och man kan UNNA sig hihi, tandkräm för män (???) för man kan ju inte ha samma som den som marknadsförs för kvinnor, där dessutom alla kvinnor bara faller, men även en man vilket INTE uppskattas av mannen med vita tänder, usch lixom! Homosexuella män vill man ju inte att de ska tycka ens tänder är fina. Flera olika reklamer där män "friar" till kvinnor som nästan svimmar av lycka (eftersom ett frieri från en man är ju det bästa som kan hända i världen) och sen är det ju (spoiler) något annat än ett frieri! Ja visst fattar jag och bryr mig inte om att olika produkter riktar sig till olika målgrupper, jag har inget problem med det och att vissa riktat sig till kvinnor och andra till män, jag tycker tillomed några fejk frieriteklamer är roliga. Men vafan någon gräns finns de väl? Ska det fortsätta i denna riktining, jag trodde det borde våndas åt andra hållet, mot mer osteriotypa könsroller och öppnare tankesätt. Jaja man får väl tänka på de som faktiskt går åt rätt håll.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar